Tavşan_Tutkusu
New member
SEvinizde sanal ortamda kanepede oturup uzak ülkelere dil gezilerine çıkmak, bir kafede İtalyanca espresso sipariş etmek ya da bir snack barda İngilizce balık ve patates kızartması sipariş etmek ister misiniz? Kulağa biraz bilim kurgu gibi gelen şeyler sanal gerçekliğin (VR) yardımıyla mümkün.
Potsdam Üniversitesi’nde VR araştırması yapan eğitimci Timo Ahlers, “Sanal ortamlarda, öğrenciler konumlarından bağımsız olarak aktif olarak hareket edebilir ve iletişim kurabilir” diyor.
Peki VR nedir? Ahlers, “Bu, neredeyse gerçek zamanlı olarak hareket edebileceğiniz, bilgisayar tarafından oluşturulan, tamamen dijital bir ortamdır” diye açıklıyor. Bu, daha çok VR gözlük olarak bilinen başa takılan ekran aracılığıyla deneyimlenebilir: “Bu, görme ve duyma yeteneğimin neredeyse sanal ortamla bağlantılı olduğu anlamına geliyor.”
Gelecekteki trendler hakkında daha fazla bilgi
İş dünyasında çalkantı
Bir kafeye ya da doktora ziyareti simüle etmek, labirentte bulmaca çözmek, basketbol maçı oynamak ya da sanal bir kamp ateşi etrafında sohbet etmek: VR birçok şeyi mümkün kılıyor. Özel olan şey, dil eğitiminin yerlere sanal ziyaretlerle birleştirilebilmesidir. Ekibiyle birlikte sanal ortamlarda oyun tabanlı dil öğrenimi üzerine araştırmalar yapan Ahlers, “VR gözlükleriyle kendinizi son derece gerçekçi bir duruma sokabilirsiniz” diyor.
ayrıca oku
Araştırma sonuçlarından biri: Dil öğrenirken iletişim becerilerini geliştirmek için VR kullanımı faydalı olabilir. Ahlers, “Kendi kendine çalışma kurslarına gittiğinizde nadiren konuşup dinleyebiliyorsunuz” diye açıklıyor. “Sözlü beceriler şu anda VR uygulamalarında eğitiliyor.”
Sanal bir ortamı keşfetmek veya görevleri çözmek, konuşma konuları için teşvik sağlar. Belirli kurs tekliflerine veya zamanlara bağlı kalmadan esnek bir şekilde başlayabilmek, sanal öğrenme dünyalarının bir başka avantajıdır.
Çok sayıda yetişkin eğitim merkezi de VR’a güveniyor. Alman Yetişkin Eğitimi Derneği’nden Sabrina Basler, iş ve eğlenceye yönelik uygulama senaryolarına ilişkin derslerin yanı sıra, giderek daha fazla eğitici içeriğin de VR aracılığıyla aktarıldığını açıklıyor.
Buna sanal geziler, şehir turları veya müze ziyaretleri ile mesleki eğitim de dahildir. “Katılımcıların VR’yi kendilerinin deneyebileceği tüm teklifler son derece iyi bir şekilde rezerve ediliyor. Basler, “İlgi tüm yaş gruplarından geliyor” diyor.
ayrıca oku
VR aynı zamanda örneğin mesleki eğitimde karmaşık iş adımlarının öğretilmesine de yardımcı olabilir. Demiryolundaki stajyerler ilk önce sanal bir ortamda yeni trenleri çalıştırmayı öğrenebilir veya tıp öğrencileri, aslında bir treni sürmeden veya gerçek bir hasta üzerinde ameliyat yapmadan önce operasyonları simüle edebilir.
Timo Ahlers, “Gerçek bir duruma hazırlanırken, bir görevi sanal olarak tamamlamış olmak faydalı olabilir” diyor. “VR’nin daha etkili veya daha uygun maliyetli olduğu yerde her zaman bir fayda görüyorum.” Bir havaalanının tüm alanının kordon altına alınması gerekmeden önce, yer personeli stajyerleri öncelikle VR gözlüklerini kullanarak rotaları veya makineleri tanıyabilir.
Gerçek geziler yerine sanal geziler
Yetişkin eğitimi derslerinde amaç, öğrenme nesnelerini görselleştirmek ve aynı zamanda onları somut ve somut hale getirmek için VR’yi kullanmaktır. Sabrina Basler şöyle açıklıyor: “Uzaktaki öğrenme veya deneyim alanları, sosyal veya yaş nedeniyle, gerçek gezilerin yerine sanal geziler gibi bu deneyimlere düzenli erişimi olmayan kişiler için de erişilebilir hale getirilebilir.”
VR’nin okullarda da kullanılması düşünülebilir ve halihazırda pilot projelerde test edilmektedir: örneğin, tarih derslerinde antik çağlara zamanda yolculuk, biyolojide insan vücudunda yürüyüş veya coğrafyada dünyanın çekirdeğine bir keşif gezisi.
Ancak gençler için dikkatli olunması tavsiye ediliyor: Timo Ahlers, “Görsel gelişimleri henüz tamamlanmadığı için 13 yaşın altındaki öğrencilerin kullanımına uygun değil” diye açıklıyor. VR uygulamaları 14 yaşından itibaren derslerde kullanılabilmektedir.
Antik çağlara zamanda geriye yolculuk veya insan vücudunda bir yolculuk: VR bunu mümkün kılıyor ve halihazırda çeşitli okullarda test ediliyor
Kaynak: dpa-tmn/Ina Fassbender
Yaklaşık 300 Euro karşılığında VR gözlükleri
Ancak VR’nin eğitim sektöründe kullanımı, yüksek maliyetlerden dolayı halen niş bir konudur. Ahlers, “Uygulamalar genellikle demolardan veya daha küçük, çok kısmi uygulamalardan oluşuyor” diyor. “Geliştirme çabası şu anda hala nispeten yüksek olduğundan çok büyük öğrenme uygulamaları neredeyse yok.”
Buna ekipmanlar da eklendi. Ahlers, “Şu anda yaklaşık 300 avroya ucuz gözlük alabilirsiniz” diyor. Ancak, akıllı telefonun takıldığı, kendi ekranı olmayan kiralama seçenekleri ve gözlükler de var. Yaklaşık 100 avroya mal olan VR çözümleri uzmanı, “Uygun maliyetli bir çözüm olması amaçlanan çözüm teknik olarak pek işe yaramıyor” diyor.
Yetişkin eğitim merkezleri de maliyetleri zayıf nokta olarak görüyor. Sabrina Basler, “Yetişkin eğitim merkezlerinin genellikle kısıtlı bütçeleri göz önüne alındığında, gerekli teknik ekipmanın satın alınması, bakımı ve servisi maliyetli ve zaman alıcıdır” diyor.
VR’nin gelecekteki uygulanabilirliği
Peki VR’nin gelecekteki uygulanabilirliği nedir? Bazı olumlu etkilere rağmen VR uygulamalarını geleneksel öğrenme biçimlerine alternatif olarak görmeyen bilim adamı Ahlers, “Genişlik açısından oyun şu anda açık bir şekilde önde” diyor. “Sanal dünyanın gerçek dünyanın ayna görüntüsü olarak işlev gördüğü yönündeki beklentinin biraz abartılı olduğunu düşünüyorum.”
Ayrıca yetişkin eğitim merkezlerinde VR’nin geniş ölçekte yerleşip yerleşmeyeceği ve ne ölçüde yerleşeceği konusunda hâlâ şüpheler var. Sabrina Basler, “VR’nin bölgede net bir öğretici fayda sağlayıp sağlayamayacağı veya teknolojinin hayret verici etkisinin hızla aşınıp kaybolmayacağı eleştirel bir gözle inceleniyor” diyor.
Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.
Potsdam Üniversitesi’nde VR araştırması yapan eğitimci Timo Ahlers, “Sanal ortamlarda, öğrenciler konumlarından bağımsız olarak aktif olarak hareket edebilir ve iletişim kurabilir” diyor.
Peki VR nedir? Ahlers, “Bu, neredeyse gerçek zamanlı olarak hareket edebileceğiniz, bilgisayar tarafından oluşturulan, tamamen dijital bir ortamdır” diye açıklıyor. Bu, daha çok VR gözlük olarak bilinen başa takılan ekran aracılığıyla deneyimlenebilir: “Bu, görme ve duyma yeteneğimin neredeyse sanal ortamla bağlantılı olduğu anlamına geliyor.”
Gelecekteki trendler hakkında daha fazla bilgi
İş dünyasında çalkantı
Bir kafeye ya da doktora ziyareti simüle etmek, labirentte bulmaca çözmek, basketbol maçı oynamak ya da sanal bir kamp ateşi etrafında sohbet etmek: VR birçok şeyi mümkün kılıyor. Özel olan şey, dil eğitiminin yerlere sanal ziyaretlerle birleştirilebilmesidir. Ekibiyle birlikte sanal ortamlarda oyun tabanlı dil öğrenimi üzerine araştırmalar yapan Ahlers, “VR gözlükleriyle kendinizi son derece gerçekçi bir duruma sokabilirsiniz” diyor.
ayrıca oku
Araştırma sonuçlarından biri: Dil öğrenirken iletişim becerilerini geliştirmek için VR kullanımı faydalı olabilir. Ahlers, “Kendi kendine çalışma kurslarına gittiğinizde nadiren konuşup dinleyebiliyorsunuz” diye açıklıyor. “Sözlü beceriler şu anda VR uygulamalarında eğitiliyor.”
Sanal bir ortamı keşfetmek veya görevleri çözmek, konuşma konuları için teşvik sağlar. Belirli kurs tekliflerine veya zamanlara bağlı kalmadan esnek bir şekilde başlayabilmek, sanal öğrenme dünyalarının bir başka avantajıdır.
Çok sayıda yetişkin eğitim merkezi de VR’a güveniyor. Alman Yetişkin Eğitimi Derneği’nden Sabrina Basler, iş ve eğlenceye yönelik uygulama senaryolarına ilişkin derslerin yanı sıra, giderek daha fazla eğitici içeriğin de VR aracılığıyla aktarıldığını açıklıyor.
Buna sanal geziler, şehir turları veya müze ziyaretleri ile mesleki eğitim de dahildir. “Katılımcıların VR’yi kendilerinin deneyebileceği tüm teklifler son derece iyi bir şekilde rezerve ediliyor. Basler, “İlgi tüm yaş gruplarından geliyor” diyor.
ayrıca oku
VR aynı zamanda örneğin mesleki eğitimde karmaşık iş adımlarının öğretilmesine de yardımcı olabilir. Demiryolundaki stajyerler ilk önce sanal bir ortamda yeni trenleri çalıştırmayı öğrenebilir veya tıp öğrencileri, aslında bir treni sürmeden veya gerçek bir hasta üzerinde ameliyat yapmadan önce operasyonları simüle edebilir.
Timo Ahlers, “Gerçek bir duruma hazırlanırken, bir görevi sanal olarak tamamlamış olmak faydalı olabilir” diyor. “VR’nin daha etkili veya daha uygun maliyetli olduğu yerde her zaman bir fayda görüyorum.” Bir havaalanının tüm alanının kordon altına alınması gerekmeden önce, yer personeli stajyerleri öncelikle VR gözlüklerini kullanarak rotaları veya makineleri tanıyabilir.
Gerçek geziler yerine sanal geziler
Yetişkin eğitimi derslerinde amaç, öğrenme nesnelerini görselleştirmek ve aynı zamanda onları somut ve somut hale getirmek için VR’yi kullanmaktır. Sabrina Basler şöyle açıklıyor: “Uzaktaki öğrenme veya deneyim alanları, sosyal veya yaş nedeniyle, gerçek gezilerin yerine sanal geziler gibi bu deneyimlere düzenli erişimi olmayan kişiler için de erişilebilir hale getirilebilir.”
VR’nin okullarda da kullanılması düşünülebilir ve halihazırda pilot projelerde test edilmektedir: örneğin, tarih derslerinde antik çağlara zamanda yolculuk, biyolojide insan vücudunda yürüyüş veya coğrafyada dünyanın çekirdeğine bir keşif gezisi.
Ancak gençler için dikkatli olunması tavsiye ediliyor: Timo Ahlers, “Görsel gelişimleri henüz tamamlanmadığı için 13 yaşın altındaki öğrencilerin kullanımına uygun değil” diye açıklıyor. VR uygulamaları 14 yaşından itibaren derslerde kullanılabilmektedir.
Antik çağlara zamanda geriye yolculuk veya insan vücudunda bir yolculuk: VR bunu mümkün kılıyor ve halihazırda çeşitli okullarda test ediliyor
Kaynak: dpa-tmn/Ina Fassbender
Yaklaşık 300 Euro karşılığında VR gözlükleri
Ancak VR’nin eğitim sektöründe kullanımı, yüksek maliyetlerden dolayı halen niş bir konudur. Ahlers, “Uygulamalar genellikle demolardan veya daha küçük, çok kısmi uygulamalardan oluşuyor” diyor. “Geliştirme çabası şu anda hala nispeten yüksek olduğundan çok büyük öğrenme uygulamaları neredeyse yok.”
Buna ekipmanlar da eklendi. Ahlers, “Şu anda yaklaşık 300 avroya ucuz gözlük alabilirsiniz” diyor. Ancak, akıllı telefonun takıldığı, kendi ekranı olmayan kiralama seçenekleri ve gözlükler de var. Yaklaşık 100 avroya mal olan VR çözümleri uzmanı, “Uygun maliyetli bir çözüm olması amaçlanan çözüm teknik olarak pek işe yaramıyor” diyor.
Yetişkin eğitim merkezleri de maliyetleri zayıf nokta olarak görüyor. Sabrina Basler, “Yetişkin eğitim merkezlerinin genellikle kısıtlı bütçeleri göz önüne alındığında, gerekli teknik ekipmanın satın alınması, bakımı ve servisi maliyetli ve zaman alıcıdır” diyor.
VR’nin gelecekteki uygulanabilirliği
Peki VR’nin gelecekteki uygulanabilirliği nedir? Bazı olumlu etkilere rağmen VR uygulamalarını geleneksel öğrenme biçimlerine alternatif olarak görmeyen bilim adamı Ahlers, “Genişlik açısından oyun şu anda açık bir şekilde önde” diyor. “Sanal dünyanın gerçek dünyanın ayna görüntüsü olarak işlev gördüğü yönündeki beklentinin biraz abartılı olduğunu düşünüyorum.”
Ayrıca yetişkin eğitim merkezlerinde VR’nin geniş ölçekte yerleşip yerleşmeyeceği ve ne ölçüde yerleşeceği konusunda hâlâ şüpheler var. Sabrina Basler, “VR’nin bölgede net bir öğretici fayda sağlayıp sağlayamayacağı veya teknolojinin hayret verici etkisinin hızla aşınıp kaybolmayacağı eleştirel bir gözle inceleniyor” diyor.
Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.